14 February 2008

Pendatang haram warga indon

HARIAN METRO
Rabu, 07 November 2007

Pendatang haram warga indon
Oleh Zaid Salim
DUNGUN: Dua pendatang tanpa izin warga indon nekad meredah belukar dan paya bagi mengelak ditahan penguat kuasa Jabatan Imigresen negeri yang menyerbu rumah kongsi kilang kayu di Santong dekat sini, kira-kira jam 1 pagi semalam.

Dalam serbuan itu, kedua-dua lelaki terbabit bersama enam rakan termasuk seorang wanita berusia antara 20 hingga 30 tahun nekad terjun melalui tingkap belakang sebaik pintu rumah kongsi terbabit diketuk.

Pengarah Imigresen negeri, Mohd Azmin Hassan, berkata anggotanya menahan enam pendatang indon terbabit termasuk seorang wanita manakala dua lelaki terbabit dapat meloloskan diri.

Menurutnya, walaupun anggota penguat kuasa cuba mengejar dua lelaki terbabit tetapi gagal kerana belakang rumah kongsi itu berpaya dan dipenuhi belukar hingga menyukarkan untuk memberkas mereka.

Katanya, dalam serbuan diketuai Ketua Bahagian Penguat Kuasa Imigresen negeri, Sabri Ismail itu mendapati rumah kongsi berkenaan sengaja dibina berhampiran paya bagi memudahkan mereka melarikan diri jika diserbu.

"Kita percaya mereka sengaja membina rumah kongsi di kawasan berkenaan bagi menyukarkan anggota penguat kuasa mengepung selain memudahkan mereka melarikan diri ketika diserbu.

"Selain itu, pendatang indon terbabit dipercayai bergilir sesama sendiri membuat kawalan di sekitar kawasan rumah kongsi terbabit pada sebelah malam.

"Dalam serbuan itu, anggota kita terpaksa menunggu 15 minit sebelum menyerbu apabila mendapati ia dikawal seorang lelaki.

"Serbuan hanya dibuat selepas mendapati lelaki terbabit tidur di depan pintu luar kongsi terbabit," katanya ketika dihubungi Harian Metro, semalam.

Beliau berkata, semua enam warga indon termasuk seorang wanita itu kemudian dibawa ke Depot Tahanan Imigresen Ajil, Kuala Berang sebelum didakwa di mahkamah.

"Tiga akan didakwa mengikut Seksyen 6(1)(c), Akta Imigresen 1959/63 kerana tidak memiliki dokumen perjalanan, seorang mengikut Seksyen 15(1)(c) kerana tinggal lebih masa dan dua lagi mengikut Seksyen 39b Peraturan Imigresen 1959/63 kerana melanggar syarat pas," katanya.

Sementara itu, dalam serbuan berasingan di Kampung Che Lijah, di sini, empat lelaki warga indon berusia 20-an ditahan ketika asyik bersembang dalam sebuah rumah sewa, kira-kira jam 2 pagi semalam.

"Kita mensasarkan menyerbu dua rumah dipercayai didiami pendatang tanpa izin warga indon tetapi gagal kerana penghuni satu daripada dua rumah itu sempat melarikan diri selepas menyedari kehadiran anggota Imigresen," katanya.

Bagaimanapun, menurutnya, pihaknya akan terus membuat pemantauan dan operasi di kawasan berkenaan khususnya di Kampung Che Lijah bagi memastikan kehadiran pendatang tanpa izin Kemboja di kampung itu tidak berleluasa.

"Semua lelaki terbabit akan didakwa mengikut Seksyen 15(1)(c) Akta Imigresen 1959/63 kerana tinggal lebih masa," katanya.

4 comments:

kita sama2 manusia ciptaan tuhan said...

Bismilah hirohman nirohim = Dengan nama ALLOH yang maha pengasih dan maha penyayang

Menanggapi segala pernyataan buruk dari saudara kita di malasia atau ada pihak2 tertentu yang mengadu domba saya merasa terharu akan semua yang telah di ungkapkan di blog itu yang isinya mengadu domba sesama kita.janganlah begitu saya sebagai warga negara indonesia merasa miris dan terharu akan semua ungkapan keburukan sifat2 orang2 disini (indon) kita manusia tidak ada yang sempurna kita hanyalah manusia bukan tuhan yang menciptakan alam ini.
lihatlah nasib kami maaf lihat secara detail keadaan kami.kami berusaha bekerja sebagai TKI adalah untuk menghidupi keluarga kami yang ada di tanah air dan sebagai tanggung jawab kami untuk menafkai mereka sedang kehidupan kami pas2 san janganlah menyalahkan kami semua (orang indon) sebab manusia tidak semuanya sama sifatnya berbeda beda ada yang baik dan ada yang sifatnya buruk itulah manusia jadi kita berbeda beda sifat semua manusia berbeda beda sifatnya.melihat kehidupan kami yang serba kekurangan kami terpaksa meninggalkan kampung kami untuk mencari sesuap nasi sampai jauh dari negri kami hanya untuk supaya keluarga kami tercukupi hingga kami mengorbankan hati kami di caci maki di suruh sana sini tidak apa2 memang beginilah jadi orang yang miskin harus menerima apa adanya dan harus bersabar sebab nasib kami memang begini jadi harus menerima namun kami berusaha untuk mendapatkan apa yang kami inginkan dengan bekerja mencari nafkah dan mengucurkan keringat kami agar mendapatkan apa yang kami inginkan.
mohon janganlah membenci kami (orang2 miskin ) yang bekerja sampai jauh2 dari negri kami sebab kami orang2 tidak mampu/miskin sampai2 harus meninggalkan negri kami.
lihatlah di berita berita tki meninggal karena majikan yg jahat. tkw meninggal karena majikan yang jahat atau tki/tkw jatuh dari rumah bersusun kasiahan mereka juga kasihan juga keluarganya yang di tinggalkan sampai2 anak2 mereka harus mencari nafkah sendiri dan harus mengemis di jalanan sebab orang tua mereka telah meninggal/wafat.
itulah nasib para orang2 miskin tidak daya dan upaya dan harus menerima segala yang menyakitkan hati namun kami masih berusaha dan berusaha mencari kehidupan yang lebih baik dengan bekerja dan berdoa.
semoga kita tidak sama2 membenci sesama manusia karna kita adalah saudara sedaging dari nenek moyang kita adam.
kalau untuk urusan masalah yang timbul antar negara mohon diselesaikan pada kepala pemerintahan kami atau presiden janganlah kami yang jadi korban sebab kami tudak tau apa2 taunya kami hanyalah bekerja untuk mencari sesuap nasi dan kasihinilah kami orang2 miskin yang mengadu nasib sampai2 jauh meninggalkan negri kami

Anonymous said...

say,..go to hell wiv ur words.bcoz if one time u said thah,thats mean u hate allah...ampa ni pa nk jd,..bodoh piang

daripada,..

org melayu yg malu dgn sikap melayu,,...

Anonymous said...

ampa ni duk benci org ja,..ang ni tau ka yg ang ngn depa sama...kita ni suma sama,..makhluk jugak,...ampa yg bijaksana.klo hang kata benci indon mkna kta ang bnci allah.atau ang ni non muslim?bcoz as u know that allah create us with the variety people.but,..looking so weird,..bdoh btol pnulis blog ni.duk bnci2 org pekehel..tak dak ati prot.ampa igt lah dh mati karang depa buleh ja tarik ampa tu jtuh.aku dh igtkan,.satgi nk jln ataih titi sirat tu depa tarik ampa aku tak tau r.sebab depa akn kta "manusia inilah yg pnh mzalimi aku".jgn la sbb bberapa kes ampa nk bnci suma org indon.sian diorang,..mai cni jauh2 cari rezeki,.ampa saper nk jeles??ampa rsa depa ni kebas ampa punyer rezeki ka?awt tak mau p check n balance diri dlu.soal rezeki ka apa ka tu urusan allah.bumi ni bkn ampa punya..ishk2,..aku tak pihak mna2 juz generally aku tgk laman ni agak kterlaluan.unless ur non muslim then u can decided next.sian plak aku tgk depa ni,..sbb aku dh jmpa yg baik n jht,..but as i said,..dont be to much,..indonesia is the bigger state than malaysia. they have a lot of people. once they said to open the war,..kamu siap...dont look as an ant perspctivs but thinking as a human being.dont b such a bad selfish person.yg mbezakan kamu adlh agma kamu.siapakah kamu di hadapn Allah.thinking as muslim person,..

Anonymous said...

Assalamualaikum wrwb. Astagfirulloh jika ada orang yang berbicara sedemikian sehingga menyakiti hati saudara serumpun dan mungkin juga saudara seiman. tapi jika memang anda ini adalah seorang kafir, kami maklum karena sesuai yang telah termagtub di AlQur'anulkariim bahwa orang kafir akan selalu membuat keonaran dan mengadu domba seperti halnya yang dilakukan oleh orang2 orang yahudi. dan tiada hukuman yang setimpal dari Alloh selain Azab yang pedih di dunia maupun akhirat. anda telah mendzalimi orang Indonesia dan doa orang yang teraniaya sangat mustajab. tunggu saja cepat atau lambat pasti akan segera terjadi dan mengenai masalah kreatif atau tidak, bercerminlah kepada negara anda sendiri malaysia (mungkin lebih bagus denhan istilah malingsia. maaf) negara anda lebih tidak kreatif semisal: lagu kebangsaan yang "nyolong" lagu terang bulan yang diciptakan oleh orang indonesia pada tahun 1930. wah-wah. lalu di industri seni tak ada film2 maupun lagu malaysia yang booming di indonesia. malah tak laku di indonesia. capek deh. di bidang jurnalistik kalian dibatasi oleh pemerintah kalian sendiri. jadinya kuper deh. bagai katak dalam tempurung. tidak tahu dunia luar tapi berlaku tahu. memalukan jika demikian. saat seorang menunjuk orang lain maka jari yang menunjuk orang lain hanya satu dan yang menunjuk diri sendiri ada tiga. bercerminlah pada diri sendiri. saya pribadi mengagumi teman-teman malaysia yang berbudi sholih dan bermartabat. saya yakin juga banyak yang seperti itu namun sayang ada yang berlaku bejat semacam ini. maaf kalau kasar tapi inilah akibatnya jika ada orang yang tidak tahu diri berbicara tanpa dasar dan tanpa beralasan yang jelas. semoga indo-malay memperoleh keberkahan dan perdamaian di masa depan. masalah yang lebih besar masih banyak. saudara2 kita di palestine menunggu kita untuk berjihad. hendaknya bersatu saudara serumpun bukan berkelahi saja. wassalam