13 February 2008

Pelajar dicaci, ditumbuk di kedutaan indon

HARIAN METRO
Isnin, 26 November 2007

Pelajar dicaci, ditumbuk di kedutaan indon
Oleh SARAH ZULKIFLI
sarah@hmetro.com.my
KUALA LUMPUR: Seorang pelajar mendakwa dia dicaci dan ditumbuk seorang kakitangan kedutaan indon di Jalan Tun Razak, di sini, ketika berurusan untuk mengambil pasport pembantu rumahnya, kelmarin.

Tidak cukup dengan itu, mangsa bersama sepupu dan pembantu rumahnya turut dikepung hampir 15 minit malah diejek-ejek oleh lebih 10 kakitangan kedutaan indon itu di sebuah bilik.

Dalam kejadian kira-kira jam 4.45 petang itu, Noor Syamimi Ahmad, 16, berkata pipi kirinya lebam selepas ditumbuk seorang kakitangan berkenaan yang ‘naik minyak’ sebelum turut menumbuk cermin di kaunter.

Katanya, kejadian itu bermula selepas kakitangan di kedutaan itu melengah-lengahkan urusan yang sepatutnya selesai lebih awal dengan memindahkan urusannya dari satu kaunter ke satu kaunter lain.

Pelajar tingkatan empat Sekolah Menengah Sri Gombak, dekat sini, berkata, dia pergi ke kedutaan itu kira-kira jam 2 petang bersama sepupu, Nur Syahirah Zaini, 16, dan pembantu rumahnya selepas bapanya, Ahmad Parman, 44, menghantar mereka.

“Sebaik tiba, seorang kakitangan perempuan memberitahu untuk mengambil pasport perlu datang sejam kemudian. Bagaimanapun, apabila saya datang, kakitangan lain di kaunter itu mengatakan belum siap dan mengambil masa empat hingga lima jam lagi,” katanya.

Menurutnya, dia yang tidak berpuas hati dengan jawapan kakitangan itu mempersoalkan mengapa proses itu mengambil masa lama dan kakitangan itu memarahinya dengan mengatakan dia kurang ajar.

Noor Syamimi berkata, seorang lelaki berusia lingkungan 40-an kemudian memanggilnya ke kaunter dan bertanya mengapa marah dengan rakan sekerjanya.

“Lelaki itu naik berang dan menumbuk cermin di kaunter terbabit yang hampir mengenai saya sebelum menumbuk pipi saya pula. Sepupu dan pembantu rumah yang melihat kejadian itu turut terkejut dan kami beredar bagi mengelak perkara lebih buruk berlaku,” katanya.

Bagaimanapun, katanya, mereka tidak dibenarkan keluar dan ditahan dengan pengawal keselamatan lalu dibawa ke sebuah bilik lain yang turut dihadiri 10 kakitangan kedutaan indon.

“Saya merayu untuk menelefon bapa saya namun mereka tidak menghiraukannya malah memaksa saya berjumpa ketua mereka di kedutaan berkenaan,” katanya.

Bagaimanapun, katanya, dia bersama sepupu dan pembantu rumahnya berjaya keluar dari bilik itu selepas mendapati kakitangan kedutaan indon itu leka.

“Saya terus menghubungi bapa saya yang kemudian datang dengan beberapa anggota polis. Sebelum mendapatkan rawatan di Hospital Kuala Lumpur (HKL) saya turut membuat laporan polis Dang Wangi, di sini,” katanya

9 comments:

Anonymous said...

malaysia bangsat laknaktullah, semoga negara anda mendapatkan aganjaran setimpal atas orang orang kami yang kalian sakiti amiiiiiiiiiinnnn ya rabbal alamin

Anonymous said...

bangsat malaysia

Farah Savira said...

ih anjing lu malaysia!

Unknown said...

Macam mana agaknya kalau orang malaysia masuk indonesia secara haram? Agaknya dikenakan tindakan yang sama tak?

Aku rasa lagi teruk kerajaan indonesia kenakan berbanding dengan kerajaan Malaysia.

Kami bukan sombong. Kami memberi keutamaan kepada warga indonesia kerana kita sebangsa dan seagama tapi hormatilah undang-undang. Itu sahaja yang kami mau.

sasha said...

@azam72

Azam, kita bukanlah kerajaan...

Lagipula kalau kita mau menghormati undang-undang, kenapa di postingan ini Pancasila di jelek-jelekan?

nemo said...

eh aku rase dlm post ni, org malaysia yg kene tumbuk dgn org kedutaan indonesia. tp apsal org indon yg marah beriye2 plak nih?? org indon ke yg kene tumbuk?? x paham aku weh.

nemo said...

@farah savira

baru lepas bace blog kamu. skrg dh dduk malaysia eh?? anjing lg ke malaysia nih?? klau anjing, jgn dduk sini. pi brambos. hahaha.

Anonymous said...

indon bangsa gembeng, bodoh, banjingan dan sialan ...
mulutnya di bontot akalnya di kaki.. lihat sahaja reaksi makhluk2 tak berotak ini...hahahaha..sungguh lucu..

farah savira..
kalo aku ketemu kau di KL.. akan aku ajar apa itu maksud 'doggie' .. mari ke sini anjing betina.. lazatnya pantat mu..mari lihat sama ada pantat lho bisa berbicara... hahaha...

Anonymous said...

bakar je kedutaaan indon